Brave

Yoohoo!

Jag har haft en jättehärlig helg tillsammans med Trev. På fredagen var jag ledig så när Trev kom hem från jobbet åkte vi till biografen för att se på Brave. Det var varmt och härligt ute. Vi köpte cola, smöriga popcorn och maltesers innan vi satte oss i salongen och kurade ihop oss. Filmen var fantastiskt bra. Vackra animeringar av Skottlands natur, ljuvlig musik och en fin berättelse. Den var över förväntan och jag tycker ni också ska se den!




På söndagen åkte vi till Fort Edmonton Park. Det påminde lite om High Chaparral men var indelat i tre olika årtal: 1885, 1905 och 1920- talet. Från ingången hamnade man vid en gammal tågstation. Sedan tog vi tåget till ett fort, så man kunde kika in i de gamla husen och se hur det såg ut på den tiden. Sedan fanns där ett indiantält och utanför satt en "indian". Vi gick vidare till gatorna som var döpte efter respektive årtal. Man fick titta in hos skomakaren, snickaren, optikern, banken m.m. Det var intressant men betydde inte lika mycket för mig som det antagligen hade gjort om jag var kanadensare. Jag tror att det saknades en koppling, för vår historia lever inom oss. Ungefär som när jag tittar på "Söderkåkar" så känner jag min kärlek till Sverige, eller bara genom att promenera genom gamla stan i Falkenberg till exempel.
   Det bästa med stället var nog (bortsett från chokladfudgen!) den gamla teatern. Man fick gå in och se en kortfilm, filmen började i svartvitt och knastrade sådär härligt som gamla filmer gör, jag bara spann och låtsades att jag levde på 20-talet. Filmen var lite som en historielektion, med specialeffekter. När skärmen skulle visa hur vintern kom till Edmonton frös skärmen till is och sätena skakade, sedan föll glittrande låtsassnö ner från taket och fick hela salongen att se spektakulär ut. Efter det var det dags att åka hemåt och plocka upp varsin iskall slurpie efter att ha stånkat framåt i 30 grader hela dagen.























När vi kom hem var det dags att laga en fin middag tillsammans. Jag minns inte senaste gången vi hade tid att göra det och det kändes väldigt speciellt. Jag tycker om när vi skapar tillsammans för vi är ett sånt bra team. Så vi gjorde piroger och sedan tände vi ljus och öppnade en flaska vin.







Kommentarer
Postat av: Alexandra

Maaalin! Så fin du är i min byxdress!

Fusk att ni har 30 grader, vi har typ runt 18 och massa regn. Men idag ser det ut att bli fint iaf.



Det såg fint ut där ni var men jag förstår vad du menar, det är lättare att relatera och känna sig berörd om det är om Sverige.



Förresten, ursäkta att jag inte mejlat på typ hur många veckor som helst känns det som. Är dock fullt upp här. Förlåt :(

2012-07-11 @ 05:53:42
URL: http://barefootangel.blogg.se/
Postat av: Jennie

Blir glad varje gång jag ser att du skivit i bloggen! Du dricker ju vin:D namnam! Mysigt att laga mat tillsammans! Vilka varma och härliga dagar ni verkar ha. Som alex säger - vi har regn:( Sköt om er

2012-07-11 @ 11:44:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0