British Columbia

Efter några väldigt händelserika dagar genom Kanadas natur är jag äntligen hemma i vår lya på 105 street. Det hela började på lördagen, precis efter att jag kommit hem från jobbet runt 7 på morgonen, var det hög tid att sätta oss i bilen och köra mot Vancouver. 12 timmars bilresa hade vi framför oss. Som tur var sov jag under större delen av resan, 8 timmar för att vara exakt. Det enda negativa med det var att Trevor fick köra hela vägen dit. Vi stannade i Kamloops och beställde pizza innan vi körde vidare. På kvällen kom vi fram till Gords hus. De pratade mest om sådant jag inte förstår eller är intresserad av, så jag gosade med den stora rödgula hårbollen som vilade i sin fotölj. Trev gav mig en bok om kinesisk astrologi som jag girigt ögnade igenom i min egen lilla värld. Vi fick nycklarna till lägenheten i Klahanie (där vi bodde förut) och åkte dit. Vi slocknade som ljus.
   Dagen efter provkörde vi Gords nya Kia. Jag tyckte inte om den, insidan var fullproppad av onödig teknologi vilket jag är emot eftersom allt ska vara så himla bekvämt alltid. Bilen hade en inbyggd skärm som kan fungera som telefon, GPS och filmkamera när man backar bilen så man slipper titta bakåt. Väldigt avancerat. Hur som helst, efter bilturen åkte vi, Gord och Rory till Dim Sum (Mamas favoritrestaurang) för att äta kinesiskt tillsammans med Trevors farmor, farbror Jim, faster Amy och deras son Wesley. Jag älskar verkligen deras kultur; de små vita tekopparna, äta med pinnar och utforska nya smaker. Efter måltiden åkte jag och Trev till lägenheten, promenerade till Port Moodys bibliotek som jag saknar jättemycket och lånade en film. På kvällen åt vi middag i huset med Trevors familj samt Wendy. Det var okej, vi spelade clue och sedan hade Trev ett lååångt föredrag om återvunnen energi och allt han lär sig i skolan. När vi kom såg vi på filmen och smaskade i oss lösgodis som min kära familj skickat till oss.
   På måndagen träffade Trev sin före detta chef och jag var ensam i lägenheten. På eftermiddagen åkte vi till Metrotown och fönstershoppade innan vi begav oss till huset och beställde indiskt. Jag åt en jättegod och kryddstark Paneer Masala med Naan-bröd. Sedan sa vi hejdå till Trevors familj för denna gången.
   Tisdag morgon gick vi upp tidigt (enligt mig) och begav oss mot Kelowna för att spendera natten hos Trevors morföräldrar. Vi kom fram på eftermiddagen och var mestadels sociala. Med en kopp te i handen pratade vi om allt som hänt sedan vi sågs sist. Vi satt i vardagsrummet, till höger om soffan har dem ett enormt fönster så man kan se ut över Okanagan-havet och det gigantiska pilträdet. Det enorma huset och den perfekta inredningen får mig att känna mig felplacerad och enkel trots att dem har samma bakgrund. Men jag trivs där, naturen och stillheten gör mig bekväm. Vi åt middag och spelade ett jätteroligt spel kallat Pictionary som är ungefär samma sak som charader fast man målar istället. Roligast av allt var när Trev skulle måla en råtta och hans morfar utbrast: "Det är en humla!" Det blev många skratt den kvällen.
   På onsdagen for vi mot Edmonton tidigt på morgonen efter en god frukost med pocherade ägg. Jag körde en del. Det var underbart att kunna snegla mot Trev medan han sov, lyssna på Edith Piafs "La Foule" och skåda de snötäckta bergtopparna som omringade mig. När vi nästan var hemma och jag halvsov i passagerarsätet såg jag att spegeln växlande blinkade rött och blått. Polisen. Jag frågade Trev om han borde stanna. Vi stannade. Vi hade inte gjort något fel men jag blev alldeles uppspelt ändå. En polisman kom upp till min sida av bilen och berättade att ljusen ovanför registreringsskylten hade slutat fungera och att Trev borde byta dem så fort som möjligt. Sedan tog han körkortet och papper och gick iväg. Jag tog fram kameran och försökte fota, tyvärr blev det inga bra bilder. Han lät oss köra vidare och sedan var vi hemma, jag sprintade till badrummet och sjönk ner i karet. Äntligen.




Dim Sum: Amy, Wesley och Jim



Trevors familj: Gord, Kara, Rory och Trev














Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0