realist vs. drömmare

Hey,

Under middagen diskuterade Trev och jag skillnaden mellan att se världen för vad den är och att se världen för hur den kunde vara. Trevor är realist, han är logisk, han har klarat mycket i livet genom att se hur stora hans chanser att lyckas var och han lyckades. Jag är en drömmare, jag tror på magiska fenomen som ödet jag fantiserar om framtiden, världen och mina drömmar. Jag babblade på medan Trev ställde frågor, vad är positivt med att vara realist och vad är positivt med att vara en drömmare? Vad är negativt? Jag tror att som realist får man mer saker gjort för man vet vilka odds man har och att vara realist är ett ganska säkert kort till att lyckas men om man är drömmare har man vidgade vyer och större visioner. Om man tror att det som är omöjligt inte är omöjligt, hur svårt är det då att lyckas? Negativt med att vara drömmare är nog att man är fångad i sina ideér och kanske glömmer att faktiskt göra något, att åstakomma något. Jag har flera drömmar som fortfarande inte uppfyllts och som aldrig kommer uppfyllas om jag inte försöker. Så vad är negativt med att vara realist? Jag är glad att jag inte är realist för utan drömmar hade jag inte varit någonting, varför gå igenom livet om du gör det som om varje steg var något på din "Att göra- lista"?
Trevor önskar att han var mer som en drömmare för då hade han kunnat förstå mig bättre, men han är glad att han kan se världen så som den är. Vad är bäst egentligen? Balans, tror jag. Man måste ligga någonstans mellan realist och drömmare för att överleva även om man kanske är mer utav det ena än det andra. Trev och jag är raka motsatser till varandra, men det är väl självklart, han är min andra halva och den del som fattades mig. Hade jag inte varit en drömmare hade han aldrig blivit min, min besannade och förkroppsligade dröm. 

 

Kommentarer
Postat av: Jennie

Som tur är kan man både vara en realist och drömmare. Jag har visioner i mitt liv som jag vill uppfylla och jag ser det på ett realistiskt sätt om det är möjligt eller inte och vilka vägar jag ska ta. Trev har eller hade isn dröm om att jobba med miljöhus (eller vad det nu va hehe) och han tog en realistisk väg för att lyckas. Så tror jag att det är i allafall :)

2010-11-11 @ 18:10:17
URL: http://chocolatejennie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0